SERIE TEELTWISSELING: "Communiceren met en door loonwerker verbetert efficiënte afvoer"

Voor afvalverwerker Van Vliet Contrans in Wateringen is de periode van teeltwisseling een hectische tijd. Achthonderd hectare groenteteelt moet in een paar weken worden gewisseld. Dat vraagt een grote inspanning van de transporteur.

“Onze insteek is om ervoor te zorgen dat de containers op tijd bij een tuinbouwbedrijf staan, zodat het groenafval er direct in kan en niet op het erf komt te liggen. Hierdoor voorkomen we dat lek- en percolaatwater via het erf in het oppervlaktewater terecht komt”, zegt Marc van Buijtene, algemeen directeur Van Vliet Contrans.

“Voor een gestroomlijnde afvoer maken we een planning, maar deze loopt in de soep als bijvoorbeeld een loonwerker eerder of later begint met uitruimen of de versnippermachine kapot gaat en moet worden gerepareerd. Daarom zetten we al lang in op een goede communicatie in de keten. Want als wij efficiënter kunnen transporteren, verlaagt dat de kostprijs.”

Geen eenvoudige planning
Bij een normaal verloop kan de afvalverwerker de afvoer van gewas en substraat redelijk goed inschatten. Aan versnipperd gewas is er per hectare 80 m3 per uur af te voeren; voor de substraatmatten is dat zelfs 160 m3. Dat betekent ieder uur twee respectievelijk vier vrachtwagens met een container van 40 m3. Van Buijtene: “Hoewel de telers onze klanten zijn, zijn de loonwerkers die het gewas en substraat uit de kas rijden, onze gesprekspartners. Voor onze planning hebben we vooraf contact met de telers om hun teeltwisseling en gewas in kaart te brengen. Zo kunnen we er voor zorgen dat de juiste containers er op tijd staan. Want als dat niet het geval is, kan de loonwerker niet uitrijden. Bij andere starttijden of bij noodgedwongen stops moeten de loonwerkers ons wel inlichten. Door een betere afstemming kunnen we loze ritten vermijden, want deze kosten niet alleen geld maar ook brandstof. En dat komt het milieu niet ten goede.”

Schoon gewas
Voor een afvoer zonder stops is het van belang dat het gewas schoon is. “Als de teler bijvoorbeeld gewashaken tussen het gewas heeft zitten, gaat de versnippermachine kapot. Dan moet deze worden gerepareerd en stokt het afvoertransport. Hierdoor schuift alles op, met alle gevolgen van dien voor onze planning”, aldus de directeur.

Een gewas met plastic clips geeft niet alleen problemen met versnipperen, maar is ook duurder om af te voeren. Het composteren van dit groenafval is niet mogelijk, waardoor het alleen als biomassa is te verbranden. Daarom promoot Van Vliet met andere partijen het gebruik van de metalen clips, omdat deze met een elektrische magneet uit de groenafval zijn te halen.

Lekdichte container
De lekdichte containers zijn voor de afvaltransporteur een belangrijk aandachtspunt. Dit jaar zijn er dertig nieuwe lekdichte containers aangeschaft. Van Buijtene: “Buiten de periode van de teeltwisseling worden deze containers ook voor de afvoer van andere afvalmaterialen gebruikt. Daarbij, maar ook met de teeltwisseling, lopen de lekdichte containers wel eens schade op, die we snel proberen te herstellen met laswerk en/of nieuwe afdichtrubbers. Als dat niet meer mogelijk is, worden deze alleen nog als puincontainer ingezet.”

 

Een belangrijk aandachtspunt voor de telers is dat een lekdichte container niet te vol, soms zelfs tot over de rand, met vruchten wordt geladen. Om ervoor te zorgen dat het water niet over de rand klotst als de container schuin omhoog komt te staan bij het opladen, moet de container niet verder dan tot de afvulstreep worden gevuld.

Lek- en percolaatwater
De helft van de lekdichte containers heeft een kraantje om lek- en percolaatwater te lozen. De teler moet er dan wel een slang aan koppelen om het water in het afvalwaterriool te laten lopen.

Als het aan Van Buijtene ligt, worden nieuwe bedrijfserven met een omranding afgesloten en loopt het afschot niet meer naar de randen toe, maar naar het midden waar een kolkput ligt. Deze put is dan af te sluiten, zodat het afvalwater niet op het oppervlaktewater maar in het riool terecht komt.

Ondanks dat Van Vliet al meer containers inzet, blijft het nog steeds een hele uitdaging om alles goed af te voeren. Meer spreiding in de teeltwisseling, maakt het voor het bedrijf makkelijker en geeft hen meer tijd om alles te transporten. De belichte teelten die eerder wisselen, zorgen al voor meer spreiding, waar de loonwerkers ook blij mee zijn.

100% recycling
De afvalverwerker staat voor grondstofterugwinning. Na verwerking van het steenwolafval (matten in zakken en steenwolblokken met stukjes stengel) blijven er drie stromen over: groenafval dat naar het composteringsbedrijf gaat; steenwolgranulaat, een grondstof voor de baksteenindustrie; en plasticsnippers, een grondstof voor de kunststofindustrie. Van de ingezamelde druppelslangen zijn rijplaten te maken en van organisch materiaal onder andere hardboard of biobased verpakking.

Op het eigen bedrijfsterrein wordt het afvalwater door twee waterzuiveringsinstallaties gezuiverd. Een eigen rioolwagen zuigt regelmatig het riool leeg en een veegmachine houdt het terrein schoon. De nieuw aan te schaffen vrachtwagen hebben een Euro 6-motor voor een lage emissie. Verder onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden voor elektrisch in plaats van met een brandstofmotor aangedreven kranen, inclusief de aandrijving van de puinbreker.

Meer nieuws